"Si vas a París, papà...", ves espai amb els diluvis! La meua croniqueta acostumada de l'inici d'uns Jocs desacostumats
Santrafel,
a dissabte vint-i-set de juliol de 2024.
Com cada quatre
anys, a no ser que pel mig se’ns solte algun coet corredor tipus pandèmia, la
Festa Major de la Humanitat, vinga, tot amb majúscula, s’esdevé carn i habita
entre nosaltres per tal que ens quede clar que més alt, més fort i més lluny que
els diners que es mouen en aquesta convenció de l’excel·lència humana, res no
pot haver-hi. A la París de França que s’hi celebrarà des de hui, des de
despús-ahir més exactament, la trenta-tresena olimpíada de l’era moderna i tal.
I com en cada oportunitat, un servidor s’asseu, intenta abstreure’s del món per
més que el món no el deixe i no pare de cridar al timbre, i au, a tragar-me les
tantíssimes hores d’espectacle.
Ei, que no és cap
espectacle més aquest. És, sense cap mena de dubte, el major que pot veure’s a
la boleta del món. Marca tendència, mostra el concepte artístic imperant amb
les aplicacions tecnològiques i queda, de ben segur, per a la història. Vols
més?
Després del desastre immens de la inauguració dels Jocs passats de Tòquio, amb tanta tecnologia però sense ànima, superats de llarg pels inicis dels Jocs d’Hivern a Beijing, en tants i tots i més aspectes, m’espere un esclat d’idees a París. I molta extravagància... Només m’arrepentisc de no haver pogut anar-hi a causa dels meus problemes de salut. Perquè des que vaig saber que, per primera vegada la Inauguració es faria no en un estadi sinó a la mateixa ciutat amfitriona... Vaig tenir clar que sí, que sí, que... I en ser que no, no i no, encara m’he quedat content de no haver-ho fet, això d’anar i pagar per l’aigua que els ha caigut a sobre i per veure el tan poquiu que s’haurà pogut veure. Que per més que siguen més de 200 països, la gavarra de l'Athletic de Bilbao d'enguany va ser moooooolt més espectacular de viure, de ben segur.... A més, a qui anime jo, a Andorra, no?
No ens equivoquem.
París, a més de la “grandeur” vinguda a menys d’una societat confosa, amb
dificultats diverses i presumptuosa, ofereix oferint-se una campanya
publicitària impecable, sobre tot amb vistes al turisme. Què els francesos no
són mestres en el joc? Mira’t el Tour si no t’adorms en ple migdia... Tot són
imatges precioses de paisatges i monuments que fan d’esquer... Dins d’un
estadi, de París tindràs el que et conten. Però si fas protagonista, i de
manera atrevida, la ciutat, el seu cordellat de carrers hiperfamosos, la
monumentalitat, i tot amb la columna vertebral del riu falsament regenerat per
a l’ocasió, tens el discurs fet. I guanyador. Perquè qualsevol t’omple un
estadi de llumenetes. Però si vols contar un discurs amb trellat mostrant allò
que t’interesse, deixa’t d’encabir-ho en un calaix de sastre farcit de pampallugues.
El màxim que et quedarà és l’avorriment mortal de Londres, salvat només per un
humor que els francesos no tenen (glòria eterna a les presències cordials de
Mr. Bean i els Monty Pyton...). Tens París, fes veure París, fes veure la tanta història cultural
que França ha exportat al món en un lloc on t’abellisca acudir com siga, algun
dia... Fes com es fa la Festa: transforma el lloc quotidià en l’aparador efímer
lluminós que puga fer del teu producte la indiscutible capital del món. I, si
pot ser, afig alguna cosa que a Atenes li faltà, Sidney encara està buscant-la
i a Barcelona, en pobret i digne, li sobrava per tots els costats: èpica.
I ací tens un bon soufflé parisí que ha esdevingut un excel·lentíssim espectacle televisiu. Allí, i amb el diluvi que ha caigut, el públic esperaria que la barcassa més gran no fos la que duia els atletes francesos, sinó la de Noé, que a mena de cotxe “escoba” ciclista, se’ls aniria enduguent d’allí a tots, animalets mullats meus, després de la que els ha tocat aguantar i tiritar. Simples comparses com han estat de l'espectacle, posats allí on bé quedava en càmera... Ells i elles sí que han pagat l'experiment..., n'han estat la gasosa!
I plovent i tot que
s’ha fet la cosa. En acabant, sorprès jo encara per la intensa cagarritada de
penjar el símbol màxim olímpic, la bandera, cap per avall, i flipat per haver
endevinat com seria el peveter olímpic, m’he rascat el cap... Xe, què serà
aquesta la primera cerimònia del segle sense drons fent figuretes ni focs d’artifici?
Val, ha plogut,
semblava això una gota freda d’aquelles nostres setembrenques que no hi havia
manera de dissimular en no poder els càmeres ni torcar les lents, cosa que
contrastava amb les tantíssimes imatges preenregistrades amb bon solet i que
anaven injectant perquè tot tingués el ritme frenètic que la joventut
mobilítica hui reclama com a metadona... Val a dir que sense massa encert...
Mentre el cavall blanc de sant Jaume cavalcava sobre el Sena (Siena per a TVE)
en una imatge sorprenent de veritat, o era Joana d’Arc? vinga a soltar imatges
curtíssimes i així deixades caure com a l’ou sobre l’oli de la paella en
destrellat. Havien d’anar tapant com fora els sis quilòmetres de cavallada aqüífera
i, amb tanta preparació i tant de diner... Com acaben fent eixos ous ferrats? I
d’ací la gràcia... Tant voler innovar i treuen un fotimer d’exatletes gloriosos
de la France a dur la torxa al peveter de les Tulleries, però la bandera, que
és on sempre han lluït els nacionalismes aquestos el seu ego atlètic, l’ha duta
la cavallista. En temps rècord, sense cap lògica de continuïtat, la veus
arribar cap al Trocadero sobre un cavall que podria haver estat signat
perfectament el 92 per la Fura dels Baus, i en un esternut, ja la tens sobre l’asfalt
i cavalcant un veritable cavall blanc perquè al darrere peguen totes les banderetes dels
països, què bonic, mentre avança aquest capità de segona dels anys deu del XXI
d’una capitania cristiana basada en l’Assassins Creed com a màxim. I aquesta
mateixa persona tira cap avant, i du la bandera doblegada, l’olímpica... I en
arribar sota l’asta, l’entrega a uns mínims militarets. Qui l’hissa, enganxa la tela
al cable..., i ho fa del revés...
I heus ací que, per
obra de màgia burlesca, el màxim símbol dels Jocs puja del revés, com la d’una
nació vençuda... Supose que al soldadet de torn li faran passar més vergonya
que al Dreyfus aquell històric quan el degradaren... Si me l'agafa el malcarat (carabovo també) del Macron, tan amarg... No passa res! Els de la
tele han avisat a l’encarregat i aquest ha apagat l’aire perquè la bandera no
voleiara. Mentrestant, l’home de la tele ha mirat cap a un altre lloc. Així que
només ho han vist catorze, i jo que, des d’aquell moment, encara m’estic rient
de la desgràcia aliena del xovinisme exacerbat... Si creiera en el pecat, aquesta
nit em flagel·lava.
Bo...
I com és de decebedor el Trocadero per a cerimonietes d'aquestes...
Aleshores? Res, que
la pluja té la culpa de tot... Almenys aqueixa pot ser l’excusa. Però la pluja
no explica els errors de bult de l’espectacle televisiu. Poden haver-hi
errades, com ara que no aparega l’estàtua de Simone de Beauvoir que s’havia
anunciat en l’espectacle obligat d’homenatge a les dones davant un món on les
dones no solen ser homenatjades, no... Però que se’ls passen tants i tants
errors de bult d’edició, de continuïtat, de gravació... És clar que és un
esforç sobrehumà, el que han fet els televisius francesos. De deu sense dubte,
però al temps ha estat una transmissió tan deficient, tan deficient, tan... És
com si tenint un material boníssim, l’hagueren desaprofitat, perquè donava molt
més de si mateix. I a això cal sumar les presses (gràcies per estalviar-nos
atletes en pesant desfilada, però amb tanta correguda pel riu, això semblava
més una competició olímpica entre vaixells a tota vela motora i comentaristes
que s’embarbussaven, pobrets meus. Que ni les famílies reials saludant —amb ponxos de plàstic barat que ni el Mercabrona— deixaven
veure saludar). Les presses, sí, remesclades amb incongruents preses lentes del no-res
més trist, de moments de dansa a destemps, de personatges que no havien
arribat... L’etern passeig final de la flama, que donava ganes de bufar perquè
s’apagara allí per les Tulleries, pesats!
I els aplaudisc als
muntadors del xou. Ho han dit tot. Des de l’homenatge a la literatura francesa
amorosa, que m’ha deixat flipat vinga a jugar un trio HHD ensenyant-se portades
imprescindibles d’obres d’amorrrrr gales... A la tradició teatral, pictòrica,
festiva (visquen els Montgolfier!), sentimental, vodevilesca (un deu per Lady
Gaga cantant aquestes follies que no són per a ella, i la mare que ha matriculat els del can-can, que no
coordinaven ni...). Sobraven, i crec que coincidireu amb mi, algunes extensions
que hauria calgut llavar i tallar (altra referència, estic sembrat, al
logo...). Han volgut marcar massa els ballets ultraactuals, polièdrics,
multiculturals, polisexuals i a la fi, amb tanta pressa com tenien per a tot,
se m’ha fet pesadíssima la desfilada de models que, a la fi, semblava més una
burla a aquells estereotips humans de l’ara recollits. Pesat tot, sense fil conductor, marejador... Gasosa i barata. Ai...
I també, crec, elements hiperdesaprofitats, per gens explicats, alguns elements que podrien haver reeixit i no...
La referència a l’estimat Quasimodo ha passat desapercebudíssima, per exemple i l’ha acabat de
matar la percebe de la comentarista teuveera... I l’emmascarat? Et passes tota
la cerimònia jugant amb un emmascarat parcouer i perculer i acabes resolent la
jugada fent-lo aparèixer a la fi i del no res, amb la flama per donar-li-la a
Zidane i ja està? Qui era? El germà de Lluís XIV rera la màsquera de ferro? El
fantasma de l’Òpera? Dona-li un final més digne, dona... En eixir Zidane ja te
n’oblides del fantasmot, i si Zidane li passa la flama a Nadal (jo mai no em
compraria un Kia, i ho saps), ja no esperes cap explicació que el que has de
fer és provar que no t’esguite la bava i el semen dels ultranacionalistes "periodistes" (El
País, ha tret això del passament entre futbolista i tenista abans que no altra
cosa...). Més gasosa.
En resum, ha hagut
un moment que he pensat que tant de ball sense més sentit que ocupar pantalla
mentre es despoblava la barcassa dels atletes francesos, era motivat per una
electrocució general en entrar la pluja en contacte amb els terres de leds...
I una vegada fet el
repassó, i a imitació d’aquestes cerimònies carregades de tro final, excepte
aquesta, et diré així per damunt i corrent què m’ha agradat. Vaig amb el
llistat de bons vins servits, sense massa formatge, cal dir-ho...
Les barcasses amb els atletes al damunt. Una gran idea que els ha eixit d'aquella manera en ser que el Sena no és gaseosa i han volgut experimentar amb ell... Però ha fet patxoca per diferent més que no per novedós. Ja veurem com supera el tema en quatre anys Los Angeles, que no té riu i a qui el turisme no li importa, però sí el postureig que mostre i demostre la puixança dels decadents Estats Units. Espere que de tan mullats i vinga a saludar, els atletes, no hagen pres alguna hipotèrmia, pobretes i pobrets meus, que estan a París després de molt d’esforç i per a competir. El fet de fer desfilar els atletes des de l'inici (visca la Grècia!) i mesclar-ho tot amb dotze misteris o retaules, alguns més encertats que no els altres però almenys tots originals, ha estat un atreviment també que, a peu i sense riu, caldrà estudiar pels futurs... No anava a ser tot tan intens com a Bilbao, insistisc, on darrere de l'u anava un apassionat dos. Ací, com si empomaren l'aigua en lloc de deixar-la caure, xe...
La bandera francesa
feta amb els pocs coets i en fum sobre el pont d’Austerlitz, amb una decoració
superba, i al principi.
La participació d’Axelle
Saint-Cirel, sobre el terrat del Gran Palais, agafada a una bandera tricolor i
cantant “la Marsellesa”, sota la pluja i a tall d’heroïna digna de David o
Delacroix, ha estat l’actuació de la nit, per davant de l’excel·lent Lady Gaga
(perfecta en el Mon truc en plumme),
si no hagués estat per la desfilada daurada d’Aya Nakamura i, sobretot, l’immeeeeeeeens
final de Celine Dion per Edith Piaf sobre la mateixa Torre Eifel dels nostres
gojos i els vostres pecats.
Les tantes Maria Antonieta decapitades a les finestres de la Conciergerie han tingut el seu punt, remesclades amb rock fortet i una carrossa barquera, molt semblant a la de l’escut de la vila de París, amb Marina Viotti cantant l’amor de “Carmen” de Merimee... Què no és París la ciutat de l’amor? Si jo et contara que he arribat jo a...
Ei, el meu aplaudiment per a l'actuació dels Mínions. M'ha encantat. Qui si no anava a robar la Gioconda? Però jo m'esperava també l'Obèlix...
Tant d’acròbata,
cabut, ballarí, músics, equilibristes, tant d’ARTISTA, xop fins al moll de la
consciència i posant en ver perill la seua integritat física...
Els aplaudiments
corals al pas dels ucraïnesos i els palestins. Jo m’he alçat del sofà amb
aquests darrers. Promet que si guanyen cap medalla, la seua bandera anirà al
meu balcó.
El meu aplaudiment
als sostenidors de paraigües del president del COI i del comitè organitzador.
La mare quins discursos per a dir panera... París... París... París.... Sí,
hòstia, que hui sopes de bades a París, però que plou, home...!
Si el Sena ha estat
el protagonista, la protagonista ha estat la Torre... Redell quines
lluminàries! Si semblava per moments el segle XXII!!!!
Ole i ole el peveter...
Això sí que és, junt a les lluminàries de la Torre, reinterpretar els nostres
clàssics festius del XIX...
Bé. Felicitats als
parisins i parisines que encara s’estiguen a la seua ciutat i no hagen fugit
espantats, i a aqueixos també perquè dels seus impostos ha eixit el nostre
goig... I una vegada vacunats contra l'arrogància xovínica dels locals, ara, a competir.
Quan es té l’escenari
adequat, amb no-res tot queda bé, per més que els déus t'envien diluvis per aigualir el bon vi, pura gasosa...
Comentaris