Sobre els Balls del Jesús de Biar, cartell i explicació...




Biar, a dissabte vint-i-nou de desembre de 2018. Els Balls del Jesús.

Heus ací, sense els logos dels patrocinadors i organitzadors, el cartell que Juanjo Alcaide i un servidor han fet pels Balls del Jesús de Biar.

I ací també, el text que he escrit al programeta de mà.




Els Balls del Jesús de Biar. Tercera passada...

Fa només tres anys de la recuperació dels Balls del Jesús de Biar i, justament per la riquesa etnogràfica d’allò representat i la seua estètica formal, elegant i bella, s’han guanyat un lloc merescut dins del cicle de les festes nadalenques i de canvi d’any pròpies de l’interior valencià. Totes elles remesclen danses ancestrals, regnats efímers hivernencs i festes de folls diverses en uns espectacles dignes de consideració. Des dels impressionants “Bailes del Niño” de Cabdet passant per les multitudinàries Danses amb Tapats i Balls del Virrei d’Ibi i fins les extraordinàries Danses del Rei Moro d’Agost, el nostre territori es retroba amb un costumari únic i riquíssim que, poc a poc, rep la reconeixença social que mereix i que, a més, encara segueix ampliant-se amb retorns com el dels “Bailes de la Reina” d’Asp, enguany mateix.
Biar és un autèntic joiell de saviesa i abundor festiva i consuetudinària. Un mostrari generós i positiu del bo i millor de la cultura valenciana d’arrel tradicional que encara està per descobrir pels mateixos valencians. Però el millor de tot és que aquesta joia no és en absolut un reliquiari, que aqueix bé intens de diversitats que atresora és viu, i ben viu! Que creix i evoluciona al caliu de la necessitat de l’ara i el respecte a l’ahir. El fet mateix de la introducció dels “Quintos” en la present ballada li atorga un antic regust funcional, el de marcar com a ritual de pas de la joventut a la maduresa social d’una nova generació de gent del poble. És així com la vida segueix i es fa avant; fent voltes a la font de la Plaça de manera literal: la Volteta de la Reina, amb el llançament de confitures sobre el cap de la protagonista -que a tots representa- com a resta d’aquelles benediccions atàviques que buscaven la fertilitat; la Volteta del Rosari, en què es mostra el màxim respecte del ballador per la balladora, que acaba rebent el ric barret florit de la parella en una nova senyal del desig de fecunditat que pel poble mateix es desitja. Comença l’any i es promet una nova vida; un futur que resultarà de la continuació d’aquest anar rodant en un temps tan il·lusionant com el de Nadal... A Biar, li faltava aquest trosset perdut del seu costumari i ara el retorna amb força on cal que estiga, als carrers. I per això, per aquest esforç, esperem que l’assentament dels Balls del Jesús siga respost com mereix, amb abundància d’espectadors que aplaudisquen el treball de la Taula organitzadora i de l’Ajuntament que els promou.

Sergi Gómez i Soler

Etnògraf. Professor de l’IES Biar

Comentaris