.

.
"Algun dia m'alçaré/ des de la vall a la serra,/ de la serra al núvol blanc,/ del núvol blanc a l'estrella,/ de l'estrella a l'infinit/ que mon esperit sedeja".

Esperança.
Jacint Verdaguer.
.


.

.

dissabte, 14 de maig de 2016

Mare enguany la que han muntat amb la Mahoma...

El "famós" pergamí. Fotografia treta d'El Periódico de Villena.


Ontinyent, a catorze de maig de 2016.


Abans de pegar a fugir ahir del poble on treballe, per un dels corredors de l'institut em trobe el company Mateo Marco amb una rialla ampla, com si estiguera esperant-me... Que si conec la que s'ha muntat enguany entre Villena i Biar pegant voltes al nom de La Mahoma... No, no he escoltat res... Llig el Periódico de Villena, vas a al·lucinar... Tu creus, Mateo? A aquestes alçades ja m'ho puc creure tot... Llig, i ja em comentes el dilluns...

I no, Mateo, no m'espere a comentar-te el dilluns el què em ve. I aprofite que, com que estic de vacances blogaires, no he de donar massa explicació, que no tinc lectors i em toca arreüssar casa... Ai. He llegit el Periòdico de Villena, i m'ha costat, que ja saps que n'opine de la maquetació... Ara no em diràs que no ho veíem vindre de fa temps? I encara ha passat el mínim, l'anècdota. I aquesta anècdota ha sonat a prou i a massa per a molta gent que sent com a pròpies, íntimes fins i tot, aquestes facècies... I només faltava que l'Ajuntament de Villena oblidara avisar el camionet amb què duen la figura biaruda al seu poble i, en retardar l'oficialitat de l'entrega, va obligar a retardar també el començament de la processó a Biar. Mentrestant, a Villena tenies a la gent al carrer esperant que arribara el perot, a saber què hauria passat muntanya amunt... La llei de Murphy adaptada a la festa: tots fotuts, per tots els costats, per seguir una tradició d'aquelles curiosíssimes, de les que no hi ha altra, i  més que centenària, sense saber ni com ni de quina manera adaptar-la a la societat actual i els seus ets i uts.


Foto de la prohibició d'aparcament a Villena de 2015. Treta d'El Periódico de Villena.

Ja saps de les aventures que m'ha tocat viure al voltant d'aquesta icona (agressió física inclosa), i com em complau llegir i escriure sobre ella... Això sí, el que passa a Villena, no ho acabe d'entendre massa, i això que tu m'ho has aclarit en alguna ocasió. Trobe del tot correcte que un ajuntament "verd", amb tot el què la "verdor" comporta, es moleste amb la denominació "La Mahoma", però que use de subterfugis per nomenar-la públicament, "efigie del bando moro", "símbolo del bando moro", no acaba de quadrar ni a uns ni als altres. A veure si va l'alcalde de Villena a Biar i rep alguna mitja lluna en demanar-los el símbol musulmà, que ja ho va advertir fa poc... Perque el problema a Biar no existeix, que fins i tot l'administració de loteries es diu "La Mahoma". I prou. I punt... Caldrà descompartir la figura? Com diu un dels comentaristes que he llegit, serà cosa que Villena es faça un ninot propi i faça un referèndum per elegir el nom que li done la gana? No sé per on es conduirà el tema en un futur pròxim: Ja veus que pensàvem que entraria en crisi l'ús del mot i del ninot també quan allò del problema de la representació religiosa musulmana a Dinamarca i després a França, i aquell mateix any es suspengué l'abotà a Bocairent però tornaren a processionar La Mahoma a Sax després de trenta anys sense fer-ho... (que per cert, em va frapar que la polèmica allí i llavors no fos treure de nou la figura aquella, sinó que s'interpretaren marxes mores i no militars i tal...). Som com som, i som genials, xe! A Agullent s'ha tornat a treure en els darrers anys i ho fa a la manera de gegant. I les que en veurem encara...

Bé. No em sembla rar res del què ha passat. L'Ajuntament de Biar té les coses clares, com la major part de la gent del poble. Això sí, trobe molt propi, i fins i tot curiosíssim, que es faça una reunió prèvia política per veure com es reacciona si l'Ajuntament villener demana amb el seu pergamí el "símbol moro" i no "La Mahoma".... Molt bo l'alcalde biarut: " Voy a intentar hablar con Javier Esquembre (l'alcalde de Villena per si algú llig...) antes del acto de entrega de la Mahoma, porque me gustaría, independientemente de lo que diga el pergamino, que de su boca salga la palabra Mahoma"... Xe, xe, xe... "En Villena, le puede poner el nombre que quiera, porque al fin y al cabo quien le juzgará será el pueblo de Villena, pero en Biar, por favor, que nos pida la Mahoma de Biar, con eso me doy por satisfecho". Ai Mateo, quins temps i quins costums en han tocat viure perque anem entretenint-nos vivint...

A la fi, en el pergamí, corregit a les clares amb presses i corregudes, hi havia escrit allò del bàndol moro, i al costat "La Mahoma". Si així s'apartava cap "extremisme", que deien els polítics, es seguia amb el bon veïnatge i es mantenia la tradició, tot avant. La Mahoma ja està a Villena en mig d'una odissea no massa habitual per a una figura de cartró, més passejada enguany que els ninots indultats fallers...

Però ara seriosament: caldrà que els responsables polítics afronten el problema d'una vegada i s'aclarisquen els termes. Millor que no continuar fent sainets d'aquestos. Com s'ho faran? Seran valents? Si vols, jo trec les cadires de boga i tu posa les pipes i ens seiem a mirar. La cosa promet espectacle.